domingo, 16 de diciembre de 2012

Les TIC a l'aula

L'altre dia a classe de GITIC vam estar parlant sobre l'ús de les TIC i les TAC a l'aula. Pel que fa a l'ús de les TIC a l'aula, cap als anys 70 es va arribar a pensar que l’ordinador podria substituir al mestre en l’aula. Més endavant aquest pensament es va anar modificant i evolucionant. Hi ha hagut diverses concepcions sobre el paper de l'ordinador i les TIC en les aules que us aniré exposant per ordre cronològic, de més antic a més actual.


1.- Ordinador com a mestre (instrucció): El mestre fa unes preguntes sobre el temari explicat i si la resposta dels alumnes és correcta el mestre pot avançar el temari, ja que es considera que el nen ho ha entès. Es dóna una explicació i una resposta per imitació dels alumnes cap a l'explicació del mestre. Llavors es va veure que això també ho podria fer un ordinador, sense la figura del mestre.


2.- L’ordinador com a alumne (constructivisme): L’actitud del nen davant les activitats era molt passiva, llavors es va pensar una proposta més nova, la del constructivisme (construcció del propi coneixement). El nen construeix el seu coneixement amb la seva interacció amb l’entorn i, així, aprèn. Neix un programa semblant a l’Scratch (el Logo). El nen té un paper més actiu i ensenya coses a l’ordinador, en aquest procés d’ensenyar l'alumne està aprenent. L'infant ja no només escolta, sinó que també crea.


3.- L’ordinador com una mena de laboratori: El nen disposa d’un laboratori virtual, d’unes eines que li permeten fer experiments. L'infant fa un aprenentatge per descoberta. Així, el nen s
e'n recorda molt més que si ho veu, per exemple, en una pàgina d’un llibre. 

4.- L’ordinador com una eina per treballar: L'ordinador ja és considerat com una eina que permet crear textos, vídeos, àudios, publicar coses a la xarxa, etc.


Actualment en algunes escoles s’utilitzen programes que serveixen per a repassar els coneixements i conceptes apresos en les classes, un exemple és la zonaClic).


Més tard, vam passar a veure un seguit de pàgines web, com l'Info K o l'EDU365 on es poden trobar projectes o jocs educatius que poden ser de gran utilitat en les escoles. Per parelles vam realitzar un seguit de diapositives on es pot veure un recull de propostes TIC/TAC. La meva i de la meva companya va ser la següent:


Considero que l'evolució que ha patit la concepció de les TIC a l'aula ha estat molt positiva i favorable per les escoles i els alumnes. Vivim en una societat que està immersa en el món de les TIC i per aquest motiu els mestres hem d'incorporar aquest món en la nostra tasca educativa amb l'objectiu de millorar l'educació dels nostres infants.

Per finalitzar, penso que les escoles haurien d'aprofitar els recursos didàctics disponibles en la xarxa com zonaClic o EDU365, ja que són una manera de repassar la matèria apresa en la classe i de fer que els nens experimentin a partir del que han après.







No hay comentarios:

Publicar un comentario